|
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
"ZMIEŃMY TO RAZEM"
Przeciwdziałanie marginalizacji społecznej uczniów
W ostatnich latach w szkołach obserwuje się proces nasilania zachowań problemowych uczniów. Zwiększa się zarówno ilość uczniów przejawiających takie zachowania, jak i stopień ich komplikacji, Problemowe zachowania uczniów z jednej strony są objawem ich trudności w radzeniu sobie z zadaniami życia codziennego, z drugiej strony stawiają wychowawców przed coraz trudniejszymi wyzwaniami zawodowymi.
Dotychczasowe sposoby pracy z takimi uczniami nie zapewniają wystarczającej efektywności., ponieważ mają na ogół doraźny charakter (są krótkotrwałe) oraz obejmują niewielki zakres aktywności ucznia i jego relacji ze środowiskiem społecznym. W związku z tym nie pozwalają efektywnie przeciwdziałać, przez co uczniowie stają się coraz bardziej zagrożeni marginalizacją społeczną (wykluczeniem społecznym).
Nasza propozycja szkoleniowa, ma z założenia, umożliwić bardziej efektywne działania profilaktyczne i wychowawcze. Wywodzi się z dwóch koncepcji myślenia i działania; profilaktyki problemowej - pozwalającej spostrzegać zachowania problemowe ucznia całościowo oraz z dorobku systemowej terapii rodzin umożliwiającego efektywną pracę ze środowiskiem społecznym ucznia i jego relacjami z tym środowiskiem.
Głównym celem kursu jest zwiększenie, przez uczestników, podstawowych umiejętności pomagania uczniom w radzeniu sobie z zadaniami życiowymi; w tym umiejętności indywidualnej pracy z uczniem i umiejętności wprowadzania konstruktywnych zmian w jego środowisku wychowawczym.
Kurs jest przeznaczone dla pedagogów i psychologów szkolnych oraz nauczycieli - wychowawców.
Plan Kursu
- Trening interpersonalny - 50 godz., sesja wyjazdowa.
Jest dla uczestników osobistym doświadczeniem wchodzenia w relacje z innymi ludźmi. Dostarcza okazji do rozwijania umiejętności komunikacyjnych, empatii, dawania wsparcia. Rozwija zdolności do kontaktu z innymi ludźmi na płaszczyźnie afektywnej ( związanej z odczuciami i emocjami)
- Warsztat indywidualnego stylu pomagania - 25 godz.,
Umożliwia przyswojenie sobie: wiedzy na temat współczesnych strategii i metod pomagania, umiejętności pracy nad własnym stylem (filozofią) pomagania, a także uświadomienia sobie mocnych i słabych stron w tym obszarze, umiejętności konstruktywnego radzenia sobie w nowych, trudnych sytuacjach osobistych i zawodowych (przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu) oraz rozumienia innych ludzi przeżywających trudności.
- Warsztat pracy z uczniem cz. I- 25godz.,
Wprowadza do profilaktyki systemowej w pracy z uczniem. Dostarcza wiedzy na temat genezy zaburzonych zachowań. Przygotowuje do dokonywania diagnozy relacyjnej zachowań problemowych uczniów. Umożliwia rozumienie szkolnych gier uczniów.
- Warsztat pracy z uczniem cz. II- 25godz.,
Wypracowywanie strategii pomagania dzieciom z zaburzonym zachowaniem.
Metody pracy indywidualnej z uczniem przejawiającym zachowania problemowe.
- Warsztat współpracy z nauczycielami- 25 godz.,
Przygotowuje do współpracy z wychowawcą i nauczycielami w zakresie radzenia sobie z problemowym zachowaniem ucznia. Rozwija umiejętności negocjacji i mediacji.
- Warsztat pracy z klasą (grupą) - 25godz.,
Dostarcza wiedzy na temat funkcjonowania grupy. Przygotowuje do diagnozowania sytuacji interpersonalnej w klasie oraz planowania i przeprowadzania interwencji w klasie.
- Warsztat współpracy z rodziną - 25 godz.,
Dostarcza podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania rodziny jako systemu. Przygotowuje do kontaktu z rodziną ucznia z problemami
- Trening asertywności - 2 x 25 godz.,
Uczy umiejętności bezpośredniego, otwartego i stanowczego wyrażania swoich opinii, uczuć, potrzeb wobec innych osób z jednoczesnym respektowaniem ich praw, opinii, uczuć.
Zajęcia dają możliwość poznania zasad asertywności oraz ćwiczenia nowych zachowań
w sytuacjach, w których dotąd odczuwano trudność bądź niezadowolenie z siebie..
- Warsztat superwizyjny - 24 godz. ( 4 X 6 godz.)
Praca nad rozwiązywaniem konkretnych bieżących problemów pojawiających się w pracy uczestników
Spotkania będą odbywały się raz w miesiącu
Organizacja szkolenia.
Program składa się z 274 godzin dydaktycznych. podzielonych na 12 sesji odbywających się w odstępach miesięcznych.
Grupa szkoleniowa liczy max. 15 osób.
Zajęcia 50 - godzinne trwają 5 dni /zwykle od środy do niedzieli/. Zajęcia 25 - godzinne trwają
3 dni /zwykle od piątku do niedzieli/, zajęcia 6 godzinne 1 dzień /zwykle piątek lub sobota/
Grupa liczy maksymalnie 15 osób. Zajęcia są prowadzone przez licencjonowanych trenerów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego z Wrocławskiej Pracowni Psychoedukacji i Terapii "PLUS"
Warunkiem ukończenia kursu jest uczestnictwo we wszystkich zajęciach programu .
Absolwenci otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu doskonalącego wydane przez Ośrodek Szkoleń WPPiT "PLUS" P.T.P. - niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli wpisany do rejestru Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty jako Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli /Zaświadczenie nr 14/2001 z dnia 6.09.2001 r./.
Koszt uczestnictwa w 274 godzinach zajęć wynosi 1950,- PLN.
Opłata nie obejmuje kosztów pobytu, wyżywienia i dojazdu uczestników.
Planowane rozpoczęcie zajęć -wrzesień 2004r.
Osoby zainteresowane prosimy o składanie zgłoszeń do 30 czerwca 2004 r. na adres:
Wrocławska Pracownia Psychoedukacji i Terapii "PLUS" PTP
ul. Jarzębinowa 24/26, 53 - 120 Wrocław
Zapisu można dokonać też, wypełniając formularz na naszej stronie >>
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami telefonów:
Jerzy Wójtowicz 0 692 463 134 lub /071/ 79 98 267
Beata Mally /071/ 791 42 14 i 0 502 57 65 33

Powrót
|
 |
 |
 |
|
|
|